Monday, October 12, 2009

NED Dan Penglibatan Licik nya di negara-negara

1. NED ialah National Endowment For Democracy, iaitu organisasi muka hadapan CIA (Central Intelligence Agency)
(Beberapa informasi berikut diambil dari artikel Saudara Faisal Tehrani )

2. Penubuhan NED sejak 1980 adalah untuk “membantu usaha demokrasi di negara yang dipercayai dapat memberi manfaat kepada Amerika Syarikat,



3. NED menyalurkan dana secara terus atau melalui badan lain terutama Institut Demokratik Nasional (National Democratic Institute, NDI) dan Institut Republikan Antarabangsa (International Republican Institute, IRI), yang aktif di banyak negara termasuk Malaysia.



4.
NED melakukan kerja batu api dengan memprovokasi aktiviti kepembangkangan. Apabila pembangkang menjadi kuat dan provokatif, pihak kerajaan akan mengambil tindakan keras terhadap pembangkang dan ini akan membolehkan kepercayaan sebahagian besar rakyat terhadap kerajaan yang telah dipilih menerusi cara demokrasi tergugat .

5.
Media Barat akan membantu usaha ini (menjatuhkan parti yang memerintah) dengan meuar-uarkan analisis, pungutan suara rawak, dan pelbagai berita bahawa parti-parti pembangkang akan menumpaskan parti kerajaan dan apabila pembangkang gagal dalam pilihan raya tersebut, parti-parti yang didanai NED telah turun ke jalan raya untuk melakukan protes.

6. Kaedah lain menggugat keamanan negara ialah menyatukan beberapa parti pembangkang berlainan ideologi di bawah satu payung. Gabungan pembangkang ini akan didanai menerusi seorang tokoh yang dikenal pasti dengan harapan dapat menjatuhkan kerajaan yang sedia ada.

7. “Media training workshop” (untuk pemimpin/ tokoh/ parti pembangkang/ NGO/ media, kononnya untuk melatih peserta mewakili masyarakat dalam bidang komunikasi awam.

8.. NED memberi dana yang amat besar kepada persatuan dan badan-badan se sebuah negara, melalui organisasi-organisasi atau sesi latihan di bawah naungannya, untuk mencapai matlamat globalnya. Contohnya,
i. Yayasan Abdorrahman Boroumand, ABF, (Iran)
ii.
Majlis Iran Amerika Nasional (NIAC),(Iran)
iii. BERSIH (Malaysia) ;
http://www.ndi.org/malaysia?page=0,1#Funding.)
iv. Bengkel dan workshop parti-parti politik Malaysia, di kendalikan oleh NDI.
http://www.iri.org/asia/malaysia/2006-08-06-Malaysia.asp.
iv. Merdeka Centre (Malaysia); Dana IRI. (
http://www.merdeka.org/pages/08_links.html.)
v. Malaysiakini (Malaysian portal media);
(http://cima.ned.org/868/malysia-event.html)



Artikel sepenuhnya (http://tehranifaisal.blogspot.com/2009/07/artikel-penuh-ned-dan-campurtangan.html ).

5 comments:

  1. I came here from your comment in The Mole article. good insight. Please share more info regarding this sort of issues.

    kingjojoba

    ReplyDelete
  2. Sama mcm kingjojoba1, i ended up here after reading the Mole article. i'll be following your blog...thanks

    ke

    ReplyDelete
  3. The Mole brought me here. Late to realise your existence & exposure but grateful but know now. I am active reader but passive writer/contributor. Keep up your search & exposure for the sake of this nation. Barakallahufikum (AbiHarmain)

    ReplyDelete
  4. Keep up the good work exposing the truth..The Mole brought me here tooo

    ReplyDelete
  5. Dr..Bagus article you. harap semua dapat faham.

    ReplyDelete