Monday, November 19, 2012

Merdeka Centre, Ibrahim Suffian, PKR and FOREIGN connections

Credit should go to THEUNSPINNERS and ANWARAIDC for their excellent analysis of the entity called Merdeka Centre headed by its non-partisan executive director Ibrahim Suffian, a PKR man.

I recommend you to read the full articles in their respective blogs



(PART I)


AND
http://theunspinners.blogspot.com/2012/03/ibrahim-suffian-dan-merdeka-centre-bhg_19.html
(PART II) 

"Kecenderungan politik Ibrahim Suffian jelas adalah kepada parti pembangkang khususnya Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) dan PKR.

"Ini yang menghairankan kenapa Ibrahim SUfian sering dipnggil oleh Astro Awani sebagai panelis dan komentar pilihanraya sama dengan Prof Hasan cermin mata google, Wan Firdaus dari IDEAS, dll pro pembangkang.

"Sebelum pru 2008 yang lalu, Ibrahim Suffian sering menghadiri mesyuarat bersama DSAI di ibu pejabat PKR, Merchant Square Tropicana, Petaling Jaya bagi membincangkan strategi pilihan raya."

"Ibrahim Suffian menubuhkan Merdeka Centre pada tahun 2002 untuk kononnya disebelah depan berperanan sebagai consultant bagi menjalankan survey berhubung isu-isu politik untuk semua parti politik samada pembangkang mahu pun Barisan Nasional BN.

"Namun begitu, peranan Merdeka Centre diperhatikan lebih cenderung merangka strategi dan propaganda parti pembangkang khususnya PR. Perhatian ini berasaskan penglibatan secara terus Ibrahim Suffian dalam beberapa siri mesyuarat perancang yang dianjurkan PKR.

'Survey' yang dibuat kadangkala sengaja mengelirukan dan bertujuan menimbulkan persepsi terhadap sesuatu."

Tajaan dari Ajen Asing
"Seperkara lagi ialah Merdeka Centre mendapat tajaan daripada pelbagai NGO antarabangsa, antaranya International Republican Institut (IRI) dan National Democratic Institute (NDI).
"Kedua-dua NGO ini dikesan aktif menganjurkan kursus2 persediaan pilihanraya kepada parti pembangkang sebelum dan selepas pru 2008.

"Kedua-dua NGO tersebut juga mempunyai kaitan yang rapat dengan American Jewish Committe ACJ yang berperanan menyebar luas fahaman liberalisme dan hak asasi manusia ke seluruh dunia termasuk Malaysia.

"Penglibatan NGO asing ini telah lama wujud dan dikesan mempunyai agenda yang sama iaitu bagi mencetuskan political chaos di negara ini."

AIDC melapurkan berikut:
"Menurut laman wmd.org, Anwar Ibrahim, Ibrahim Suffian (Merdeka Center), Premesh Chandran (Malaysiakini), Cynthia Gabriel (SUARAM), Elizabeth Wong, Swee Seng Yap ( Forum Asia) dan Syed Azman (PAS) adalah wakil dari Malaysia yang menyertai The World Movement for Democracy (WMD) di Turki.
WMD adalah satu organisasi yang ditaja sepenuhnya oleh NED (National Endowment for Democracy), sebuah yayasan dana demokrasi yang berpengkalan di Amerika Syarikat (AS)."

Interestingly, the logos of Merdeka Centre and Singapore's People's  Action Party (PAP) are almost similar. 
Coincidence perhaps?






Singapore's People's Action Party (PAP)

No comments:

Post a Comment